Woordenschat aanleren in een vreemde taal biedt leraren en docenten vreemde talen een theoretische achtergrond bij het proces van woordenschatverwerving en een praktijkgerichte benadering in de (taal)lessen. In dit boek maken ze kennis met recente onderzoeksinzichten over hoe je woordenschat kunt aanleren en toetsen. Aan de hand van concrete voorbeelden laat de auteur zien hoe je die inzichten in de lespraktijk kunt omzetten.
Dit boek behandelt onder meer:
* het verloop van het woordleerproces
* technieken om tijdens leesactiviteiten de leerwinst op het vlak van woordenschat te verhogen
* technieken om het lexicale profiel van teksten in kaart te brengen
* het belang van frasen en collocaties
* valkuilen bij oefeningen op collocaties
* de woordenschateisen voor lees- en luisteractiviteiten
* tests om de woordenschatomvang van leerlingen en studenten te meten
* methodes om audiovisueel materiaal optimaal in te zetten
Voor iedereen die vreemde talen doceert, is dit een nuttig naslagwerk.