Van spelen tot serious gaming

spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk

€ 26,50 
€ 26,50 

2 werkdagen

Samenvatting

In het eerste deel van dit boek beschrijven Joop Berding (over John Dewey), Bert van Oers (over Lev Vygotsky), en Ed Elbers (over Jean Piaget), hoe deze zeer inspirerende denkers over spel hebben geschreven. Het tweede deel bevat 13 bijdragen om kennis en ervaring over de functie van spel en gebruik ervan in opleidingen over te dragen. De hoofdstukken zijn geschreven door opleiders van hogescholen en medewerkers van instellingen die de waarde van spel onder ogen zien.
Of het nu gaat om spelend leren in de onderbouw, spelend onderzoeken in de bovenbouw, serious gaming in het kader van vakken in primair en secundair onderwijs, spelen in de buitenruimte, op de brede school, in de wijk, of spelbegeleiding, iedere auteur heeft met studenten voor ogen zijn ervaringskennis beschreven inclusief voorbeelden en opdrachten. In het laatste hoofdstuk komen overkoepelende thema's aan bod, zoals spel in relatie tot het volgen van ontwikkeling en leerprocessen, spel in de multiculturele school, gaming en spelen, en de onderzoeksvragen die te stellen zijn gelet op spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk.

Het boek richt zich op opleiders en hun studenten van hogescholen in het kader van de opleiding tot leerkracht in het primair onderwijs, tot docent in het secundair onderwijs en tot pedagoog in vroege en naschoolse opvang.

Recensies 

Dit boek is geschreven voor opleiders en studenten, maar het is zeker ook te gebruiken als naslagwerk (voor begeleiders). Ik maakte er voor het eerst kennis mee tijdens mijn opleiding Master SEN. Het ging toen vooral om het hoofdstuk over de betekenis van spel voor de ontwikkeling van het jonge risicokind. Maar al snel was ik ook in de andere hoofdstukken aan het lezen. Dit is het eerste boek dat ik ben tegengekomen waarin het belang van spel niet beperkt blijft tot peuters en kleuters. Het gaat ook over de functie en het gebruik van spel voor oudere leerlingen, tot in de bovenbouw. Het boek levert theoretische basiskennis en heeft daarnaast veel aandacht voor verschillende contexten van spel. Enkele voorbeelden zijn: het spel van het jonge kind, de inzet van spel als een didactisch leermiddel (leerspelletjes, spelletjes op de computer) en speels en onderzoekend leren. Ook nu nog blader ik het boek regelmatig door. De ene keer om weer eens over het spel in de buitenruimte te lezen, omdat dit een item is waar we het op school over hebben, de andere keer omdat we een presentatie geven over spel door de hele school.
Beter Begeleiden, oktober 2021 (uitgave: LBBO, http://www.lbbo.nl), recensent Ellen Oosterholt: