2 werkdagen
PAUL MAHIEU was eerst directeur van de studiedienst van het Instituut voor Didactiek en Andragogiek van de UFSIA, om vanaf 1998 als docent te worden betrokken bij de academische leraren-opleiding van de UAntwerpen (UFSIA, RUCA en UIA). In 2008 werd hij als hoogleraar verbonden aan de master Opleidings- en Onderwijswetenschappen (UAntwerpen). Hij was tussen 2001 en 2009 lid van de raad van toezicht van de Transnationale Universiteit Limburg en van 1999 tot 2009 was hij voorzitter van het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs in de stad Antwerpen. Sinds de oprichting is hij een actieve participant aan het European Network for Improving Research and Development in Educational Leadership and Management, van waaruit hij diverse inter-nationale onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten mee heeft opgezet en uitgevoerd.
KARINA VERHOEVEN is educatief vormingswerker en coach. Zij werkt al jarenlang voor en met schooldirecties rond communicatie en leiderschap. Ook voor het ministerie van Onderwijs en Vorming trainde ze in ‘klantgericht omgaan met scholen’. Voor het GO! gaf ze o.a. opleidingen rond communicatie in de voorbereidende opleiding tot directeur. In opdracht van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen is ze vanaf het begin betrokken bij het ProfS-programma (professionalisering schoolleiders) voor beginnende directeurs. Aan de Universiteit Antwerpen werkte ze als educatief vormingswerker bij het Centrum voor Andragogiek, waar ze cursussen ontwikkelde voor directies en middenkaders van het secundair en basisonderwijs.
In deze helder geschreven uitgave met toegankelijke teksten en concrete voorbeelden stellen zij hun ervaringen met schoolbeleid op systematische en geordende wijze beschikbaar. Zij bieden als meerwaarde onderwijskundig-theoretische kaders en inzichten, die houvast bieden om zelf gefocust aan de slag te gaan met schoolontwikkeling. Een complexe schoolorganisatie wordt door dit boek hanteerbaar en veranderbaar. Uitstekende uitgave met bronnenoverzicht en bijlage.
A. Schipper