De orthopedagogiek bestudeert problematische opvoedingsvraagstukken. Dit vakgebied kent vele doelgroepen: kwetsbare gezinnen in problematische leefsituaties, kinderen en jongeren met ernstige gedrags- en emotionele problemen, kinderen en jongeren die uit huis worden geplaatst, personen met beperkingen, kinderen en jongeren met leer- en onderwijsproblemen, vluchtelingengezinnen, ...
Tal van andere disciplines zoals psychologie, criminologie, psychiatrie, sociale geneeskunde, sociologie en maatschappelijk werk richten zich ook op deze doelgroepen. Is dat niet bedreigend voor de orthopedagogiek als wetenschappelijke discipline en voor de orthopedagoog als professional? Of kan de orthopedagogiek een verschil maken? En waarin schuilt dan precies dat verschil?
Wat is de unieke bijdrage van de orthopedagogiek en van de orthopedagoog? En hoe kunnen beide zich in de toekomst verder profileren?
In dit boek gaan auteurs uit Nederland en Vlaanderen op die uitdagende vragen in. Vanuit hun ervaringen in praktijk, onderwijs, onderzoek en beleid werpen zij hun licht op de huidige stand van zaken in de orthopedagogiek en op de toekomst van de discipline.
Orthopedagogiek maakt verschil geeft een interessant helikopterview op een boeiende discipline aan professionals in zorg en onderwijs, studenten (orthopedagogiek) aan universiteiten en hogescholen, en al wie werkt met kwetsbare kinderen en gezinnen.
JANA KNOT-DICKSCHEIT is universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en is ook werkzaam als gz-psycholoog en cognitief gedragstherapeut bij GGZ-instelling Molendrift. Zij is gespecialiseerd in onderzoek naar gezinsgerichte interventies en naar de kwaliteit van zorg.
ANNE-MARIE HUYGHEN is docent aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in onderzoek op het snijvlak van jeugdzorg en onderwijs.
MARLEEN JANSSEN is gewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in onderzoek over mensen met aangeboren en verworven doofblindheid.
WENDY POST is universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in methodologie en statistische methoden.
INEKE HAAKMA is postdoctoraal onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij richt zich in haar onderzoek op de motivatie van leerlingen met aangeboren en verworven doofblindheid.
HANS GRIETENS is gewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is gespecialiseerd in onderzoek over pleegzorg en kindermishandeling.