Inspiratiegids voor klasinrichting en scholenbouw

€ 32,00 
€ 32,00 

Nieuw 2 werkdagen

Samenvatting

Hoe kan de fysieke ruimte bijdragen tot een krachtige leeromgeving? Welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om deze krachtige leeromgevingen te ontwikkelen met het oog op 21st Century Skills? Of hoe zorg ik ervoor dat het hele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golfengte zitten? Wij reiken graag handvatten aan om met jouw fysieke leeromgeving aan de slag te gaan. Of het nu over de inrichting van de klas gaat of over het (ver)bouwen van jouw droomschool. Deze inspiratiegids biedt een verzameling van ervaringen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en nuttige informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen tegen de achtergrond van 21ste-eeuwse vaardigheden.
Je vindt die informatie ook nog eens handig samengevat in een overzichtelijke matrix die pedagogiek met ruimte combineert. Een interdisciplinaire aanpak staat in dit boek centraal. Voor deze inspiratiegids werkten onderwijskundigen en architecten niet naast, maar met elkaar!

Recensies

De praktische gids zou elk schoolteam, dan wel elke onderwijsorganisatie ter beschikking moeten staan bij het realiseren van krachtige leef- en leeromgevingen. Praktisch, beeldrijk en methodisch. Voor elke 21e eeuwse (school)bibliotheek!

Mart Seerden in NBD Biblion

JO TONDEUR is professor aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij doet onderzoek naar onderwijsinnovatie, met een specifieke focus op ICT, blended learning en professionele ontwikkeling. Een belangrijke onderzoekslijn daarbij is de invloed van de fysieke leeromgeving.Lisa Herman is onderwijskundige en specialiseerde zich in de fysieke leeromgeving en de evolutie van het klasdesign tijdens de onderwijsloopbaan van leraren. Marina Berbel en Maruxa Touceda vormen samen + reseARCH, dat zich richt op ontwerpend onderzoek in architecturale en stedenbouwkundige vraagstukken. Door hun uitgebreide expertise in proces-begeleiding van scholen te combineren met hun internationale ervaring, komen ze tot vernieuwende inzichten. Professor Joost Vaesen (VUB) heeft zich toegelegd op het bestuderen van de Brusselse grootstedelijke context en op het verspreiden en valoriseren van academische kennis.