Thuiswerken is inmiddels een heel normaal begrip geworden. Sinds de coronacrisis krijgen veel scholieren en studenten thuisonderwijs. Bij het basisonderwijs wordt geprobeerd om nog zoveel mogelijk op school te werken, maar ook dit is niet altijd mogelijk. Zodra een leraar in afwachting is van een testresultaat of daadwerkelijk in quarantaine moet, is er niet altijd vervanging. De leerlingen krijgen in zulke gevallen weer voor bepaalde tijd thuisonderwijs. In dit artikel bekijken we de effecten van thuisonderwijs.
Motivatie behouden
Squla is een online leerplatform gemaakt voor kinderen om oefeningen te doen voor hun ontwikkeling. Zij vroegen aan 700 kinderen van 8 tot 12 jaar oud en aan 1000 ouders over de motivatie van de kinderen. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 62% van de ouders zag dat hun kinderen steeds minder gemotiveerd raakten wegens de lockdown. Het is heel belangrijk om kinderen te blijven motiveren en aan te sturen om hun werk te doen. Uit een ander onderzoek van Squla kwam eruit dat 71% van de kinderen beloond wil worden om gemotiveerd te blijven, hierop volgt “leuke leerstof”, daarna komt een trotse ouder en een trotse juf of meester staat op de vierde plek. Om meer inzicht te krijgen in de motivatie van kinderen bracht Squla voor het tienjarig bestaan een onderwijsmonitor uit, een document met allerlei tips en gegevens om thuisonderwijs aangenamer te maken. Deze is hier te vinden.
Volle hoofden
Er zijn ook genoeg boeken te vinden die helpen met andere zaken zoals concentratie en ontspanning, zoals het vollehoofdenboek. Dit boek is geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar oud en voor betrokken volwassenen die met een vollopend hoofd te maken hebben. Bij 'korte lontjes', starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip. In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: 'Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen'.
Andere tips
In een ander artikel beschrijven wij ook hoe thuisonderwijs makkelijker gegeven kan worden aan de hand van een aantal tips. Met behulp van een overzicht is het makkelijker om een planning te maken voor een leerling om thuis aan de slag te gaan. Het is natuurlijk van belang om kinderen te stimuleren om te leren, maar het moet ook dragelijk zijn want anders komt er veel stress en weinig plezier bij kijken.
Lees hier Motivatie voor thuisonderwijs.
€ 24,95