De klas van (n)u

€ 31,50 
€ 31,50 

2 werkdagen

Samenvatting

De kinderen in onze klassen zijn even divers als bonte bloemen: ieder kind groeit en bloeit op zijn eigen manier. Kinderen met verschillende talenten én uitdagingen zitten bij elkaar in de groep. De leraar heeft de taak om al die kinderen leerwinst te laten boeken. Dit praktijkboek beschrijft hoe leraren dat doel elke dag in de klas kunnen waarmaken.
Heel wat aspecten van de dagelijkse praktijk komen aan bod: *Hoe kan je differentiëren zonder te vervallen in individueel onderwijs? *Hoe spreek je met je klas over de verschillen tussen de kinderen? *Hoe leer je de kinderen in je klas leren? *Hoe bevorder je technisch, maar ook begrijpend lezen? *Hoe ga je om met hulpmiddelen die kinderen met een beperking nodig hebben? *Hoe help je kinderen vooruit die moeilijk rekenen? *Hoe leer je de kinderen in je klas doelgericht oefenen? Gedurende meer dan een jaar observeerde de auteur klasgroepen in diverse scholen. Ze gaf les en ondersteunde de leraren in hun zoektocht naar kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. De succesvolle ervaringen heeft ze opgenomen in De klas van (n)u. Ga met dit boek de uitdaging aan om van je klas een harmonieus boeket te maken. De talrijke voorbeelden en praktische tips maken dit boek erg toegankelijk voor leraren van de lagere school en de eerste graad van de middelbare school. Ook ouders kunnen er inspiratie in vinden voor de begeleiding van hun kind thuis en op school.

Recensies

Dit praktijkboek geeft kennis en informatie, tips en voorbeelden hoe dit doel behaald kan worden. De auteur, leerkracht en specialiste op het terrein van leerstoornissen, belicht in haar toegankelijk geschreven boek een aantal kernaspecten van kwaliteitsrijk onderwijs, zoals: hoe leer je kinderen in de klas leren en hoe kun je differentiëren zonder in individueel onderwijs te vervallen. Dit is een belangrijk praktijkboek over eigentijds en kwaliteitsrijk onderwijs in de basisschool.

A. Schipper in NBD Biblion

Het boek geeft je handvatten om je taak als leerkracht te volbrengen, namelijk: zorgen dat alle kinderen zicht ontwikkelen en lekker in hun vel zitten. Door de praktijkvoorbeelden heb je als lezer gelijk een idee hoe je de dingen kunt vormgeven. Het maakte dat ik kritisch ging kijken naar mijn eigen lesgeven. Dan komt het er op neer of je dingen durft los te laten en ze wil gaan uitproberen, simpelweg omdat je denkt dat het beter kan. De reflecties aan het einde van elk deel helpen je daarbij.

KlasvanjufLinda.nl

ELS SMEKENS is leerkracht en heeft een master in autisme. Ze heeft ervaring in het buitengewoon onderwijs en in GON–begeleiding in kleuter-, lager en secundair onderwijs. Ze was jarenlang als docente verbonden aan het Opleidingscentrum Autisme en aan de Fontys Hogeschool. Bij Eureka Onderwijs begeleidde ze kinderen met ernstige leerstoornissen.