Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren

€ 35,00 
€ 35,00 

Bestseller 2 werkdagen

Samenvatting

Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen. Dit boek biedt een overzicht van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken. Elk kenmerk wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden.

Dit boek steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren en maakt gebruik van de 'beertjesaanpak'. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in dit boek is een verzameling uit vele jaren therapie.


Nieuw in deze herwerkte editie is het hoofdstuk voor ouders van kinderen en jongeren met werkhoudingsproblemen. Zij vinden er tal van tips die zij kunnen toepassen tijdens bijvoorbeeld huiswerksituaties. Ook huiswerkbegeleiders vinden in dit hoofdstuk inspiratie voor de opvolging van kinderen en jongeren.

(Ortho)pedagogen, psychologen, logopedisten, ergotherapeuten, psychomotorisch therapeuten, klas- en zorgleerkrachten in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs en ook ouders vinden in dit boek een handig instrument om kinderen en jongeren met aandachts- en werkhoudingsproblemen te begeleiden.

Ook interessant is de werkmap met oefenbladen van dezelfde auteur: Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren.

KAAT TIMMERMAN is zelfstandig pedagoog en bezieler van De Leermobiel vzw, een centrum waarin ze samen met collega’s kinderen en jongeren onderzoekt en begeleidt naar een werkhouding en een studiemethode die bij elk van hen passen. Haar opleiding in de denkontwikkeling van Feuerstein vormt een rode draad in haar begeleiding. Ze publiceerde bij Acco meerdere boeken voor de begeleiding van kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen.