2 werkdagen
Dit boek is geschreven voor opleiders en studenten, maar het is zeker ook te gebruiken als naslagwerk (voor begeleiders). Ik maakte er voor het eerst kennis mee tijdens mijn opleiding Master SEN. Het ging toen vooral om het hoofdstuk over de betekenis van spel voor de ontwikkeling van het jonge risicokind. Maar al snel was ik ook in de andere hoofdstukken aan het lezen. Dit is het eerste boek dat ik ben tegengekomen waarin het belang van spel niet beperkt blijft tot peuters en kleuters. Het gaat ook over de functie en het gebruik van spel voor oudere leerlingen, tot in de bovenbouw. Het boek levert theoretische basiskennis en heeft daarnaast veel aandacht voor verschillende contexten van spel. Enkele voorbeelden zijn: het spel van het jonge kind, de inzet van spel als een didactisch leermiddel (leerspelletjes, spelletjes op de computer) en speels en onderzoekend leren. Ook nu nog blader ik het boek regelmatig door. De ene keer om weer eens over het spel in de buitenruimte te lezen, omdat dit een item is waar we het op school over hebben, de andere keer omdat we een presentatie geven over spel door de hele school.
Beter Begeleiden, oktober 2021 (uitgave: LBBO, http://www.lbbo.nl), recensent Ellen Oosterholt: